Som overskriften sier - det ble en faglig innholdsrik og variert samling i Bodø. Som mellomperiodeoppgave har vi skrevet faglige og mindre faglige innlegg på blogg. Det er en helt ny opplevelse for meg å skulle skrive og legge ut, synlig for alle... Jeg er inspirert av de andre studentene, og lærer masse av å lese deres blogger.
Læreplanene sier mye om bruk av IKT som pedagogisk verktøy og vi bibliotekarer kan være en samarbeidspartner (og pådriver) for bruk av IKT-verktøy i skolene. Photostory er en fin måte å dokumentere for eksempel praksis på Helse- og sosialfag. Her kan elever sette sammen bilder, legge på musikk og kommentarer. Genialt!
De siste årene har det kommet nye læreplaner med jevne mellomrom. Staten lager rammer og skoleeier skal ut fra dette skape læring med mening. Som bibliotekarer kan vi være delaktige, og må finne vårt ståsted og være modeller for elevene, og en ressurs for lærerne. Da er det bare å lese, lese og lese om læreplaner og læreplanarbeid...
Elisabeth Nilsen hadde høytlesning av skolens "grunnlov" som legger premissene for opplæringa (resten kan leses ved å klikke på lenka):
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.
Jeg er enig med Elisabeth - dette bør opp på skolens vegger i glass og ramme!
Poetisk, ble det vel sagt. §1 i glass og ramme blir første mål for bruk av scribus?
SvarSlettJa! Poetisk kalte hun det... Noe å strekke seg etter iallefall. Hvordan få det i scribus? Any idea?
SvarSlettFinn oppsummering av samlinga med konvertering til din verden. Jeg blir svært fornøyd når du forteller om inspirasjon og læring fra de andre sine blogger.
SvarSlettMagnhild:
God forslag til Scribusoppgave. Åse får den? Skulle ikke være vanskelig å finne bilder som illustrerer.
Det blir nok ikke tema på Scribusoppgave denne gangen. Men, jeg vil etterhvert lage den - og henge den opp i glass og ramme :-)
SvarSlett