søndag 13. mars 2011

Blogging, Universitetsbiblioteket, sosiale medier og Bjørnstjerne Bjørnson

Jeg ble som forrige blogginnlegg viser kastet ut i en publiseringsverden jeg ikke kjenner. De fleste av oss er på Facebook, men undertegnede hadde aldri skrevet, og såvidt begynt å lese blogger. Mellomperiodeoppgavene skal leveres på blogg, så her er det bare å sette i gang... Foreleser Thomas Morel Daasvatn presenterte oss også for flere spennende IKT-verktøy, blant annet Prezi som er et supert alternativ til Power Point. Dette vil jeg teste ut med elevene.

Geir Hareide Hansens foredrag tok oss med på en gjennomgang fra Web 1.0 til Web 3.0. Vi diskuterte personvern, nettvett og opphavsrett. Store utfordringer for bibliotekarene og videreføring til våre brukere.

Universitetsbibliotekets ansatte fokuserte på studentenes informasjonskompetanse, at studentene skal være i stand til å finne nasjonal og internasjonal forskning, det å jobbe vitenskapelig, lage referanselister, hvordan sitere riktig osv. Deler av dette forsøker vi å lære våre elever: forberede dem på en verden ved universitet og høgskoler. Kan vi samarbeide om å forberede elevene på kravene/forventningene til våre elever som skal bli studenter?

Bjørnstjerne Bjørnson og Elias Blix! En fantastisk foredrag av Edvard Hoem. Helt klart hva jeg skal lese i sommer.

3 kommentarer:

  1. Synkronblogging på søndagsmorran - det er en ny øvelse for min del.

    Vi vgs'ere trenger helt klart et tettere samarbeid med bibliotekene i universitets- og høgskolesektoren når det gjelder informasjonskompetanse, og jeg ser ingen grunn til at ikke Nordland kan være et foregangsfylke på dette.

    SvarSlett
  2. Ja hadde ikke det vært et spennende prosjekt? Som de sa på Universitetsbiblioteket i Bodø er det samme oppfatning fra alle universitet og høgskoler: elevene har for dårlig grunnlag på disse områdene når de starter sine studier. Hva kan vi bidra med for å gjøre våre elever studiekompetente? Kan vi få til et undervisningsopplegg som kan brukes ved de fleste videregående skolene i Nordland?

    SvarSlett
  3. Fin oppsummering av de ulike aktiviteter og aktører dere ble utsatt for.
    I forrige uke lot jeg Prezi inngå i en gruppeoppgave mine lærerstudenter skulle gjøre. Tema var personvern (herunder nettvett). Bruk av Prezi virket motiverende og kreativitetsfremmende. Studentene var svært begreistret. Vi hadde ei god læringsøkt der studentene lærte meg mer om bruken av verktøyet. Noen av studentene er lærere som tar studiet "mitt" som videreutdanning. De skulle ta Prezi med seg til sine elever.
    Jeg er glad for at du likte Hoem og meddeler det.
    Å blogge er å møtes, kommunisere, samhandle, kanskje samarbeide, i hvert fall lære (av hverandre og av å måtte sette oss inn i "ting", formulere nye tanker). Dette bekreftes av din og Magnhild sine kommentarer.

    SvarSlett