søndag 3. april 2011

Presentasjon av bibliotekblogg Breivang

Jeg har lyst til å presentere Breivang videregående skoles blogg. Den er vel mer relevant til mitt daglige arbeid enn til studiet som sådan, men viser også hvordan man kan bruke blogg i biblioteket, og i undervisningen.

Bloggen er opprettet av bibliotekar Thomas Tøllefsen. Han sier dette om bloggen: "Denne bloggen skal være et vindu ut mot brukerne av biblioteket på Breivang vgs. Et sted for nyheter, nyttigheter og unyttigheter. Et steg nærmere Bibliotek 2.0 sfæren. Et sted hvor også du som bruker kan komme med kommentarer, innspill og tips".

Jeg liker spesielt at han sier dette med nyttigheter og unyttigheter - terskelen for å lese og kommentere blir lavere. Han nevner også dette med Bibliotek 2.0, en "bibliotek-avledning" av Web 2.0, som omhandler blant annet en annen form for kommunikasjon med bibliotekbrukerne.

Jeg synes bloggen er lett å navigere i, med stikkord og de siste innleggene på venstre side, og faner øverst hvor vi finner informasjon om biblioteket. Her har han markedsført tidsskriftene på en flott måte - med bilder av forsidene. Så enkelt, men så virkningsfullt istedet for bare titlene på tidsskriftene.

Bloggen kombinerer elegant stoff om litteratur, filmsnutter og bokanmeldelser  med faglige innlegg om informasjonskompetanse og web 2.0. Hvem får ikke lyst til å lese The Road (en av mine favoritter!!) etter dette? Det at det ikke er så lange innlegg gjør den også leservennlig - her kan vi klikke oss videre via lenkene.

Jeg kikka også på bibliotekets hjemmeside som har enkel og kort informasjon om biblioteket, med lenke til bloggen. Bloggen er bibliotekets kanal ut mot elever og ansatte.

Jeg blir veldig inspirert til å lage en blogg for vårt bibliotek, men ser at det er mye jobb. Den må hele tiden oppdateres og vedlikeholdes, og en må skrive godt. Innleggene av Tøllefsen er balansert i forhold til språk - han har ikke lagt seg til et ungdomsspråk, som bør være forbeholdt ungdommene. Her ligger en del av utfordringen tror jeg, å være bibliotekar og komme med relevant informasjon som samtidig fenger elevene.

4 kommentarer:

  1. Wow! Flott blogg - og ambisiøs. Som du sier - det er mye jobb. Men hadde vært veldig artig å prøve... :)

    SvarSlett
  2. Fin og god blogg. Jeg har sansen for bloggens ambisjon og ønsker.
    Du gir en svært god beskrivelse av bloggens kvaliteter med vesentlige momenter som oversikt, navigasjon og visuell kommunikasjon. Ingen fare for at ikke du skal skrive godt nok i din tilsvarende. Jeg la merke til at Omvärldsbloggen (hos Bodil) ikke hadde mer enn 4 innlegg i måneden - altså ca. ett per uke. Det kunne kanskje være en fornuftig frekvens med mindre både saker og skrive-/publiseringslyst trenger seg på?

    SvarSlett
  3. Takk for det Thomas.
    Ja, et innlegg i uken ville jeg kunne klare :-) Synes hjemmesider er mer kronglete og statiske. Helt sikkert er det at jeg er kommet over skriveblokken jeg hadde etter første samling!

    SvarSlett
  4. Helt god er jeg dog ikke (men så er det seint også!). Jenny: du som har opprettet side for biblioteket på Facebook. Kjenner jeg deg rett blir det sikkert en blogg også :-)

    SvarSlett