mandag 21. mars 2011

Juritzen anklages for sitatjuks

Dagbladets anmelder Cathrine Krøger kalte Cecilia Samartins siste bok Mofongo for søtsuppe, men Juritzen forlag har på omslaget klart å få det til en anbefaling ved å klippe og lime! Boka har kommet i nytt opplag og forlaget har sakset fra anmeldelsen og mener hun delvis liker den fordi "hun slukte boka". Forlaget synes utsagnet på omslaget er helt uproblematisk: "da må hun kanskje skrive tydeligere anmeldelser" sier Juritzen.

Ønsker vi lesere villedende reklame? Ok, her er flere meniger om denne boka, men vi ser vel helst at forlaget markedsfører boka med utsagn fra noen som likte den? Kanskje det hadde vært best å ikke skrive noe som helst, så kunne vi vurdere selv.

Cathrine Krøger hadde innlegg om litteraturkritikk på siste møte for bibliotek i videregående skoler i Nordland hvor hun faktisk tok opp denne boken. En ny trend er at kritikerne skal anmelde alle bestselgerne. Hva er det som gjør bøker til bestselgere? Litterær kvalitet, innhold, tema? 


2 kommentarer:

  1. Etter å ha lest ganske mange bøker, og latt seg lure til å kjøpe/begynne å lese en del ut fra hva som er skrevet om den av forlaget (og sitater fra anmeldere), så må jeg inrømme at jeg mer eller mindre har sluttet å lese slikt. Jeg leser litt om innholdet og hvis det høres interessant ut så prøver jeg. Jeg blir like skuffet hver gang jeg lar en eller annen lure meg til å tro at denne boken skal jeg like. Sist gang var Tysteren av Jan-Erik Fjeld, som i Dagbladet blir sammenlignet med Jo Nesbø og Tom Kristensen, to forfattere jeg liker godt. Men Fjelds bok ga jeg opp før jeg kom halveis. Så jeg slår et slag for at forlaget slutter å prøve å forlede oss, og heller prøver å gi oss et inntrykk av hva det faktisk er vi kan oppleve i denne boken.

    SvarSlett
  2. Det gjelder å finne en anmelder man synes har god vurderingsevne. De som jeg stoler på skriver ikke i Dagbladet og VG. Anmeldelser leser jeg i Dag og Tid, Morgenbladet og Klassekampen og i fagtidsskrift.
    Det er ikke alltid jeg er enig i vurderingen til anmelderen, men anmeldelsene er viktig for at jeg finner fram til litteratur og for å holde oversikt over hva som gis ut innenfor mine fagområder.
    Mener det er viktig at anmeldere har en utdanningsbakgrunn for å melde bøker, enten litteraturfaglig eller innenfor et fagområde.

    SvarSlett