torsdag 17. mars 2011

Kulturzone2a - fra læreplan til praktisk læringsaktivitet

Norsk sidemål er et fag mange elever sliter med og synes er vanskelig. I følge læreplanen i norsk skal elevene kunne "skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster på bokmål og nynorsk, med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie". Kan det å publisere arbeidet i en blogg virke motiverende?
En klasse på studieforberedende vg2 skulle lese en nynorsk bok og deretter skrive en bokanmeldelse.  Bokanmeldelsen skulle publiseres på blogg, noe som var et nytt medie for de fleste elevene. Biblioteket hadde i forkant funnet frem nynorske romaner, noveller, essay og noe faglitteratur som elevene kunne velge fra. Flere av elevene søkte selv i bibliotekets mediebase og fant andre bøker enn de vi hadde funnet.
Norsklæreren opprettet en fellesblogg, Kulturzone2a hvor elevene publiserte sine bokanmeldelser. Mange av elevene har lagt ut lenker til forfatterens hjemmeside, bilde av cover, bilde av forfatteren, og en elev har lagt ut en filmsnutt av en av bøkene som er filmatisert. Også læreren har skrevet et innlegg om en fagbok som er med i bloggen.
En av de grunnleggende ferdighetene er at skal elevene kunne bruke digitale verktøy for å kunne mestre nye tekstformer og uttrykk. I en blogg vil eleven i tillegg til å produsere og publisere en sammensatt tekst på nynorsk, opparbeide seg informasjonskompetanse og digital kompetanse ved å søke etter informasjon både i bøker og på nett. Det å bruke bibliotekets mediebase er også noe som vektlegges i læreplanene.
 Klassens blogg skal utvikles videre ved å skrive blant annet filmanmeldelser  – på nynorsk.  Det at det er brukt en åpen blogg gjør at elevene skriver seriøst – de vet at andre kan lese det de har skrevet, og det er motiverende for de fleste, men kanskje også litt skummelt. For å videreføre denne bloggen kan elevene bruke nynorsk for å kommentere hverandres blogginnlegg, og legge inn korte tekster for å øve og repetere.
Kanskje kan bloggingen bli en så motiverende faktor at nynorsk blir en favoritt i norskfaget!?

Kilde: Blogg i undervisningen , Uninett

2 kommentarer:

  1. Fantastisk godt eksempel på at bruk av blogg sannsynligvis kan fremme læring. Det elevene produserer blir løftet frem og gitt verdi, det blir lest av deg om meg - altså virkeliggjort og autentisk. Jeg tror at bloggen fører til mer og bedre arbeid med bokameldelsene enn om de bare skulle leveres til læreren på papir (eller som ei fil på et LMS). Tenk på alt elevene kan lære av hverandre.
    Jeg har sett gjennom bloggen og latt meg imponere. Lærerens oppgavebeskrivelse (første innlegg) er god (krav om antall ord, bruk av bilder og linker for å skape sammensatte tekster, frister).
    Dette likte jeg også: "Bloggpostar som ikkje handlar om det bloggen skal brukast til vert teke utskrift av og brukt til dokumentasjon i samband med karakteroppgjer i adferd.
    Me skal lære høvisk framferd og digital danning i og med dette prosjektet".

    SvarSlett
  2. Fint at du skriver om bloggen vår Åse! Jeg har fortalt det til elevene og det virker inspirerende. Vi prøver oss fram og både jeg og elevene får erfaring med hva som fungerer, og hvilke utfordringer det er med å bruke blogg i skolen.

    SvarSlett