mandag 28. mars 2011

TED - Ideas worth spreading

Jeg har lyst til å anbefale et nettsted jeg fikk tips om hos en engelsklærer. Ted.com er en fantastisk kilde til taler og foredrag av dyktige fagmennesker og inspiratorer, blant annet Ken Robinson og flere av hans foredrag om skolen. TED står for Technology, Entertainment, Design, men er utvidet til mange flere fagområder. Du finner sider med diskusjoner, spørsmål osv som du kan følge med på. Her er, som tittelen på siden sier: Ideas worth spreading

Elever og lærere kan boltre seg i inspirerende videoer om alt fra matte til tegneserier. Siden er inndelt etter tema, talere, taler osv, og du kan selvfølgelig søke på hva du måtte ønske. De fleste av talene/foredragene kan du få tekstet, også noen til norsk. Anbefales!

Se for eksempel dette foredraget om video i undervisningen.

Salman Khan: Let's use video to reinvent education:


Jeg måtte jukse litt og ta lenken fra YouTube.
Fikk det ikke til fra Ted.com i dag...

4 kommentarer:

  1. Herlig Åse.
    Der røyk den formiddagen i rundtur på TED og en flott forelesning om The early birdwatchers.
    Selvfølgelig i lunsjpausen.

    SvarSlett
  2. Finn brukte formiddagen, jeg satt oppe til to i natt (skulle legge meg etter kveldsnytt). Jeg så/hørte Salman Khan og Ken Robinson. Like overbevisende begge to. Khan forteller om hvor bortkastet lærerens forelesning/forklaringer ofte er. Det var jeg fortrolig med, men desto mer spennende at elevene kan bruke et opptak av samme undervisning med stort utbytte. Nøkkelen er selvfølgelig at eleven selv har kontroll og tilpasser. Nå skal jeg lære meg matematikk på nytt.

    SvarSlett
  3. Tenk at jeg kunne vise dere noe nytt! Kjekt det... TED er brukbar både natt og dag (lunsjpausen selvfølgelig). Birdwatchers, det må vel være noe for Magnhild?

    SvarSlett
  4. Takk for supert tips! Har anbefalt nettstedet videre til lærerne.

    SvarSlett