mandag 25. april 2011

Skulen og den digitale læringsrevolusjonen

Skulen og den digitale læringsrevolusjonen ble gitt ut i 2007, og som Krumsvik sier i innledningen endrer IKT-feltet seg svært raskt. Jeg synes ikke det er lenge siden (17 år er vel ikke lenge siden?) vi på min daværende jobb skulle få tilgang til internett, og vi diskuterte hva "folk flest" skulle med tilgang til nett... Heldigvis, vi fikk de søkestasjonene til publikum. Nå er vi altså midt i den digitale revolusjonen, og den digitale kompetansen er en av basiskompetansene i skolen.

Det har vært spennende å lese Krumsvik og hans medforfattere skissere opp utfordringene for skolen i den digitale læringsrevolusjonen. Jeg har valgt å presentere litt fra artikkel 10 - Digital danning. Artikkelen er skrevet av Rune J. Krumsvik og Åshild Støbakk.

Ville du latt barnet ditt kjøre bil uten sertifikat? Ville du sendt barnet ditt ut på Internett alene? Nei ville vi nok svart på det første spørsmålet og ja på det andre. Dette antakelig basert på voksengenerasjonens egne erfaringer. Disse (og andre) spørsmål stiller Krumsvik og Støbakk for å visualisere hvor viktig det er at voksne er med på barnas digitale dannningsreise. Med voksne henviser de til foreldre og skolen som ikke må overlate denne sosialiseringsprossesen til tilfeldige aktører som finnes på nett.

Det fokuseres i artikkelen på Kunnskapsløftets generelle del som ble utviklet for Reform 94 og 97, og som knapt sier noe om digital kompetanse. Dette overlates til fagene i læreplanene, noe forfatterne mener kan føre til at fokus på digital dannelse vil få for lite oppmerksomhet, og at den digitale dannelsen overlates til elevene, kommersielle aktører osv. Forfatterne mener dette er noe skolen og foreldrene må ha hovedansvar for. Foreldre og voksne generelt må bli deltakere, ikke bare iakttakere, og det er en selvfølge at de blir digitalt kompetente.

Er foreldre i dag digitalt kompetente? Vi vet at barna er på facebook, bruker skype, chatter,  blogger osv. De fleste hjem har breibånd og pc i hver etasje, men har vi oversikt over hva barna vår gjør? Kan vi få det? Jeg tror det er et must at vi følger med og ser hva barna foretar seg på nett på samme måte som vi ser etter dem i andre situasjoner. Det å sitte sammen med barna og ta del i deres verden kommer vi ikke utenom. IKT og internett er en del av vår og barnas hverdag, og vi må kunne diskutere med dem hva som er bra og mindre bra med internett.

I forhold til skolen har læreboka fått konkurranse fra internett og digitale læremiddel. Kan elevene stole på nettbaserte artikler og læremiddel på samme måte som læreboka? Vi kjenner alle til elever som driver med "klipp og lim" metoden og googler svarene til en oppgave. Her er biblioteket og bibliotekarene en viktig ressurs. Vi kan sammen med lærerne gi opplæring i kildekritikk og bruk av andres tekster. Hva kjennetegner en god webside, hvordan brukes en annens tekst i elevens tekst osv. Elevene vet ofte ikke at de gjør noe galt, og trenger opplæring i å håndtere dette.

2 kommentarer:

  1. Du er forbilledlig i dine presentasjoner av fagstoffet. Som jeg ønsket slik at vi andre kan lære av dine "undersøkelser".
    Hos Krumsvik fokuserer du på digital dannelse. Foreldre, lærere og bibliotekarer har alle ansvar. Som du og Krumsvik frykter: Hvor blir det av dannelsen hvis IKT bare blir brukt som teknisk hjelpemiddel i fagene?
    Hvis vi vil at barna våre skal bli glad i naturen og i stand til å dyrke friluftsliv på gode måter, tar vi dem med på tur. Bibliotekarer, lærere og foreldre må initiere IKT-turer og -prosjekt der elevene lærer å navigere og te seg. Noen kan mye, alle kan litt. Det viktigste i digital dannelse er grunnleggende i all dannelse.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er synd at den digitale grunnleggende ferdigheten ble kalt "å kunne bruke digitale verktøy". Som Åse er inne på må skolen bidra til noe mer enn å bruke IKT som verktøy i fag, eller kanskje omvendt: IKT-vektøyet krever mer av oss enn teknisk ferdighet i å bruke det. I Stortingsmelding 30 står det at: "Totalt sett kan digital kompetanse betraktes som en meget sammensatt kompetanse" (2003/04: 48)og dette blir vel bare mer og mer sant med den utviklingen som er på dette området.

    Derfor er jeg glad for at du er blitt så god til å blogge Åse, vi må bruke bloggkompetansen til å trekke med elever og lærere i læring "OM digitale medier og verktøy, MED digitale medier og verktøy"!

    SvarSlett